Aalto-yliopiston professori Joni Pajarinen johtaa Aalto Robot Learning -tutkimusryhmää, joka kehittää uusia päätöksenteko- ja säätömenetelmiä ja soveltaa niitä haastaviin sovelluksiin muuan muassa robotiikassa. Tutkimusryhmän tavoitteena on auttaa robotteja ymmärtämään, mitä niiden on opittava suoriutuakseen niille annetuista tehtävistä, ja siten toimimaan itsenäisesti ja auttamaan ihmisiä ennakoivasti. Pajarisen tutkimus keskittyy erityisesti vahvistusoppimisen, suunnittelun ja moniagenttijärjestelmien päätöksenteon laskennallisten menetelmien ja algoritmien kehittämiseen.
Tekniikan tohtori Mika Vainio on työskennellyt liikkuvien robottien parissa vuodesta 1992 lähtien, jolloin hän Teknillisen Korkeakoulun Automaatiotekniikan laboratoriossa diplomityössään suunnitteli ja rakensi autonomisesti maassa liikkuvan robotin osaksi monirobottijärjestelmää. Väitöskirjansa Vainio teki TKK:ssa (1999) vedenalaisen monirobottijärjestelmän toteutuksesta. Sittemmin hän toimi TKK:ssa dosenttina erityisalueenaan liikkuvien robottien ohjausarkkitehtuurit. Vainio oli mukana TKK:n (Aalto Yliopisto) ja Tampereen Teknillisen Korkeakoulun Suomen Akatemian rahoittamassa Älykkäiden koneiden huippuyksikössä (CoE-GIM) vuoteen 2010 asti, jolloin hän siirtyi yritysmaailmaan. Vuonna 2017 hän palasi Aaltoon Research Fellow tittelillä tutkimaan kehittyneitä liikkuvia robotteja. Vainio aloitti vuonna 2020 GIM Roboticsin markkinointijohtajan pestissä ja hoitaa nykyisin markkinoinnin ohella yrityksen ekosysteemejä ja julkisen rahan projekteja.
Reetta-Liisa Viitanen on Riihimäen Robotiikkakampuksen robotiikan opetuksen erityisasiantuntija, joka on rakentanut vahvaa asiantuntemusta teknologiakasvatuksen parissa. Hän on ollut keskeisessä roolissa robotiikan opetuksen kehittämisessä ja Robotiikkakampuksen toiminnan rakentamisessa sekä vienyt eteenpäin kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita ja kilpailuja, jotka ovat vahvistaneet Riihimäen asemaa robotiikan osaamiskeskuksena. Viitanen tunnetaan puhujana, joka yhdistää pedagogisen näkemyksen ja käytännön kokemuksen teknologiaosaamisen ja -ymmärryksen kehittämisessä.