
Aalto-yliopiston professori Joni Pajarinen johtaa Aalto Robot Learning -tutkimusryhmää, joka kehittää uusia päätöksenteko- ja säätömenetelmiä ja soveltaa niitä muun muassa robotiikan haastaviin sovelluksiin. Tutkimusryhmän tavoitteena on auttaa robotteja ymmärtämään, mitä niiden on opittava, jotta ne suoriutuvat annetuista tehtävistä ja kykenevät toimimaan itsenäisesti ja auttamaan ihmisiä ennakoivasti. Pajarisen tutkimus keskittyy erityisesti vahvistusoppimisen, suunnittelun ja moniagenttijärjestelmien päätöksenteon laskennallisten menetelmien ja algoritmien kehittämiseen.
Tekniikan tohtori Mika Vainio on työskennellyt liikkuvien robottien parissa vuodesta 1992 lähtien, jolloin hän diplomityössään Teknillisen korkeakoulun Automaatiotekniikan laboratoriossa suunnitteli ja rakensi autonomisesti maassa liikkuvan robotin osaksi monirobottijärjestelmää. Väitöskirjansa Vainio teki TKK:ssa vedenalaisen monirobottijärjestelmän toteutuksesta. Sittemmin hän toimi TKK:ssa dosenttina erityisalueenaan liikkuvien robottien ohjausarkkitehtuurit. Vainio oli mukana TKK:n (myöh. Aalto-yliopisto) ja Tampereen Teknillisen yliopiston yhteisessä, Suomen Akatemian rahoittamassa Älykkäiden koneiden huippuyksikössä vuoteen 2010 asti, jolloin hän siirtyi yritysmaailmaan palaten vielä myöhemmin Aaltoon tutkimaan kehittyneitä liikkuvia robotteja. Vuonna 2020 Vainio aloitti GIM Roboticsin markkinointijohtajan pestissä ja hoitaa nykyisin markkinoinnin ohella yrityksen ekosysteemejä ja julkisen rahan projekteja.
Reetta-Liisa Viitanen on Riihimäen Robotiikkakampuksen robotiikan opetuksen erityisasiantuntija, joka on rakentanut vahvaa asiantuntemusta teknologiakasvatuksen parissa. Hänellä on ollut keskeinen rooli robotiikan opetuksen kehittämisessä ja Robotiikkakampuksen toiminnan rakentamisessa, ja hän on myös vienyt eteenpäin useita kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita ja kilpailuja, jotka ovat vahvistaneet Riihimäen asemaa robotiikan osaamiskeskuksena. Viitanen tunnetaan puhujana, joka yhdistää pedagogisen näkemyksen ja käytännön kokemuksen teknologiaosaamisen ja -ymmärryksen kehittämisessä.
